uz-logo-pion-2.png

Asystent dydaktyczny studenta z ASD

Osoby neuronietypowe –z niepełnosprawnościami określonymi w orzeczeniu  niepełnosprawności kodem 12-C (osoba z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi lub ze spektrum Autyzmu ASD) lub innym dokumentem potwierdzającym schorzenie (opinia konsultanta, psychologa, które studiują na Uniwersytetu Uniwersytecie Zielonogórskim, mają możliwość skorzystania ze wsparcia asystenta dydaktycznego. Zainteresowany/a taką pomocą samodzielnie wskazuje osobę, która będzie pełnić tę rolę. Najkorzystniej jest, gdy funkcję asystenta pełni kolega lub koleżanka z grupy zajęciowej lub przynajmniej osoba studiująca na tym samym kierunku – nie jest to jednak wymóg konieczny. W uzasadnionych przypadkach asystentem może być osoba niebędąca studentem (np. członek rodziny).

Asystent zawiera umowę zlecenie z uczelnią poprzez Centrum Równości Dostępności i Wsparcia. Pomagający asystent jest wynagradzany co miesiąc na podstawie przedłożonej karty czasu pracy.

Działania realizowane przez asystenta osoby z ASD powinny wspierać ją  przede wszystkim w zakresie:

  • zwiększenia adaptacyjności do nowych środowisk, w tym wypracowania mechanizmów i nabycia kompetencji umożliwiających funkcjonowanie na Uczelni, a następnie na rynku pracy,
  • wypracowania umiejętności społecznych, które będą wpływać na lepsze radzenie sobie studenta/doktoranta neuronietypowego w sferze prywatnej i zawodowej,
  • zwiększenia świadomości studenta/doktoranta neuronietypowego w zakresie barier utrudniających jego funkcjonowanie w systemie Uczelni i w efekcie umożliwienia określenia własnych potrzeb oraz przekazywania informacji zwrotnej środowisku oraz trafniejszego formułowania komunikatów oraz pytań,
  • rozwoju potencjału intelektualnego studenta/doktoranta neuronietypowego oraz możliwości jego rozwoju naukowego i uzyskania lepszych perspektyw pracy zawodowej,
  • przyspieszenia procesu adaptacji do nowych warunków, organizacji pracy, nowej grupy,
  • zmniejszenia poziomu stresu związanego z funkcjonowaniem społecznym na Uczelni,
  • wsparcia w rozwiązywaniu konfliktów i nieporozumień wynikających z bycia członkiem wspólnoty Uniwersytetu,
  • poprawy organizacji pracy własnej,
  • unikania trudnych doświadczeń związanych z zagrożeniem, rezygnacją, skreśleniem z listy studentów/doktorantów,
  • zwiększenia poczucia bezpieczeństwa i komfortu studiowania/realizowania kształcenia, przeniesienia uwagi i sił na rozwój naukowy oraz nawiązywania relacji z innymi studentami/doktorantami,
  • realnego zwiększenia szansy na ukończenie studiów/studiów doktoranckich/szkoły doktorskiej,
  • budowania poczucia własnej wartości oraz sprawczości,
    • jednokrotnego towarzyszenia studentowi/ doktorantowi neuronietypowemu w drodze z miejsca zamieszkania na zajęcia dydaktyczne i z powrotem w celu rozpoznania ewentualnych trudności związanych z orientacją w terenie oraz czynnikami stresogennymi,
    • jednokrotnego obejścia gmachu/ budynków Uczelni w celu rozpoznania ewentualnych trudności związanych z orientacją w terenie oraz czynnikami stresogennymi,
    • wsparcia w komunikacji z przedstawicielami Uczelni (zarówno pracownikami dydaktycznymi, badawczymi, jak i pracownikami administracyjnymi),
    • wsparcia w komunikacji podczas zajęć na Uczelni,
    • wsparcia w komunikacji w bibliotece,
    • wsparcia w komunikacji podczas szkoleń organizowanych przez Uczelnię;
    • monitorowania dopełniania przez studenta niezbędnych formalności związanych z tokiem studiów/studiów doktoranckich lub zajęć w szkole doktorskiej (np. przypomnienie o konieczności zapisania się na zajęcia/egzaminy czy dopilnowania wpisania ocen przez prowadzących),
    • innych zadań, które są indywidualnie dobrane do potrzeb studenta/doktoranta neuronietypowego ze względu na jego niepełnosprawność.

Asystent dydaktyczny osoby z ASD wykonuje tylko zdania związane z procesem studiowania lub prowadzenia działalności naukowo-badawczej. Nie pełni funkcji asystenta osobistego. Pomoc w sprawach związanych z codziennym funkcjonowaniem nie jest objęta umową i wliczana w wynagradzany czas pracy asystenta.

Za asystę w dotarciu na zajęcia uważa się wyłącznie pomoc w korzystaniu z komunikacji publicznej.

O wsparcie asystenta mogą ubiegać się wszystkie osoby –  posiadające orzeczenie o niepełnosprawności z kodem 12-C (osoba z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi lub ze spektrum Autyzmu ASD) lub innym dokumentem potwierdzającym schorzenie (opinia konsultanta, psychologa) lub na podstawie pisemnego oświadczenia o potrzebie objęcia wsparciem – będące studentami lub doktorantami Uniwersytetu Zielonogórskiego, którym trudniej jest w pełni uczestniczyć w zajęciach i życiu akademickim, np. ze względu na obiektywne trudności w notowaniu, trudności w poruszaniu się czy w komunikacji z grupą i wykładowcami.

Z pomocy asystentów korzystają osoby ze szczególnymi potrzebami – studenci, doktoranci prowadzący działalność naukowo-badawczą.

Ważne: asystent osoby neuronietypowej może zostać przydzielony na podstawie:

  • orzeczenia o niepełnosprawności lub
  • opinii konsultanta psychologicznego lub/i konsultanta dydaktycznego lub/i
  • pisemnego oświadczenia o potrzebie udzielenia wsparcia.
  1. Zgłoś się do Centrum Równości, Dostępności i Wsparcia przy ul. Profesora Zygmunta Szafrana 2, tel. 601902282 – najlepiej do Pełnomocnika ds. Osób z Niepełnosprawnościami.
  2. Pełnomocnik przeprowadzi z rozmowę, w której opowiesz mu o swoich problemach i schematach twojego funkcjonowania,
  3. Pełnomocnik postara się znaleźć osobę, która będzie Twoim asystentem dydaktycznym lub wysłucha Twoich propozycji co do osoby mającej pełnić rolę asystenta.
  4. Przemyśl dokładnie, jakiej formy pomocy będziesz potrzebować – wraz z asystentem wstępnie oszacujcie liczbę godzin pracy asystenta w semestrze. Można to zrobić na podstawie liczby godzin zajęć w semestrze na Twoim kierunku.
  5. Na spotkaniu z pracownikiem Centrum przygotujesz wniosek o asystenta.
  6. Na spotkaniu w Centrum przygotujemy umowę dla asystenta.
  1. Asystent systematycznie wypełnia kartę pracy na podstawie: planu zajęć osoby poddanej asyście lub/i wykazu zajęć poza oficjalnym planem potwierdzonym przez prowadzącego formę wsparcia (np. wyjazdy sportowe w formie zajęć alternatywnych z WF, zajęcia indywidualne, konsultacje, korzystanie z innych form wsparcia wymagających asysty).
  2. Po zakończeniu każdego miesiąca asystent składa w Biurze Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami wypełnioną i podliczoną kartę czasu pracy, plan zajęć z danego miesiąca oraz rachunek do umowy.
  3. Wynagrodzenie wypłacane jest przez Uczelnię na konto bankowe wskazane przez asystenta.

Centrum Równości Dostępności i Wsparcia

ul. Zygmunta Szafrana 2, Budynek A-2, pokoje nr 2-6, hol główny, dostęp bezpośredni bez barier
  601902282, 789441433,
m.garbat@adm.uz.zgora.pl
a.szymczukiewicz@adm.uz.zgora.pl

Środki wspierające komunikowanie się:

Komunikacja alternatywna – należy zgłosić taką usługę do wybranego punktu kontaktowego na minimum 3 dni przed przybyciem (pisemnie za pomocą poczty elektronicznej lub telefonicznie)

Dostęp na cito – realizowany w miarę dostępu do usług tłumacza języka migowego w danym momencie

691911422,
eunika.lech@o2.pl

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego", POWR.03.05.00-00-Z014/18