CELE STRATEGICZNE I OPERACYJNE W OBSZARZE KSZTAŁCENIA
Kształcenie na poziomie wyższym stanowi kluczowy proces wpisany w istotę działalności Uniwersytetu Zielonogórskiego jako miejsca wytwarzania i przekazywania wiedzy, umiejętności, kompetencji oraz wartości akademickich obecnym i kolejnym pokoleniom studentów i doktorantów.
KARTA CELÓW STRATEGICZNYCH I OPERACYJNYCH W OBSZARZE KSZTAŁCENIA |
||
---|---|---|
Główny cel strategiczny ukierunkowany jest na ustawiczne doskonalenie jakości kształcenia poprzez tworzenie innowacji wartości dla interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych. |
||
Cele strategiczne |
Cele operacyjne |
|
K1 |
Doskonalenie jakości kształcenia i procesów dydaktycznych |
[K1.1] Doskonalenie jakości kształcenia poprzez wprowadzanie innowacji organizacyjnych (podejścia procesowo-zasobowego) |
[K1.2] Rozwijanie oferty kształcenia na poziomie studiów pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia w języku polskim i obcym przy wykorzystaniu posiadanego kapitału intelektualnego |
||
[K1.3] Rozwijanie kształcenia interdyscyplinarnego oraz współpracy międzynarodowej poprzez wzmacnianie mobilności studentów i kadry akademickiej |
||
[K1.4] Wzmocnienie „ścieżki rozwoju dydaktycznego” dla nauczycieli akademickich poprzez doskonalenie ich umiejętności metodycznych |
||
K2 |
Doskonalenie oferty kształcenia pod potrzeby rynku pracy |
[K2.1] Ustawiczne doskonalenie programów studiów przy współudziale interesariuszy zewnętrznych w kontekście dostosowania profilu absolwenta do potrzeb rynku pracy |
[K2.2] Kształtowanie postaw sprzyjających uczeniu się przez całe życie poprzez tworzenie oferty studiów podyplomowych i kursów dokształcających oraz kursów językowych |
||
[K2.3] Realizacja przedsięwzięć wspierających zachowania przedsiębiorcze oraz ukierunkowanych na funkcjonowanie w realiach społeczeństwa informacyjnego i obywatelskiego |
||
[K2.4] Doskonalenie jakości studenckich praktyk |
||
K3 |
Transfer wiedzy i doświadczeń w ramach współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym |
[K3.1] Wzrost udziału studentów w projektach badawczych wykonywanych na rzecz przemysłu umożliwiających transfer wiedzy do otoczenia |
[K3.2] Wspieranie zainteresowań i rozwijanie osobowości studentów, pobudzanie ich kreatywności, wyrabianie umiejętności współpracy z otoczeniem zwiększającej ich kompetencje społeczne |
||
K4 |
Podnoszenie jakości infrastruktury dydaktycznej oraz tworzenie dostępu do baz wiedzy |
[K4.1] Rozwijanie metod kształcenia wykorzystujących innowacyjne technologie i narzędzia (kształcenie hybrydowe, zdalne, e-learning) |
[K4.2] Podnoszenie jakości infrastruktury i wyposażenia dydaktycznego |
||
[K4.3] Tworzenie i rozwijanie dostępu do baz wiedzy i bazy kompetencji pracowników |
CELE STRATEGICZNE I OPERACYJNE W OBSZARZE BADAŃ NAUKOWYCH
Badania naukowe są drugim bardzo ważnym obszarem aktywności Uniwersytetu Zielonogórskiego. Pozwalają na rozwiązywanie istotnych problemów społeczno-gospodarczych w zakresie poznawczym i aplikacyjnym na gruncie regionalnym, krajowym i międzynarodowym.
Interdyscyplinarne i nowatorskie badania przyczyniają się do poprawy jakości życia społeczeństw i eliminowania zagrożeń cywilizacyjnych. Jakość i zakres prowadzonych badań świadczą o potencjale i dynamice rozwoju Uczelni.
KARTA CELÓW STRATEGICZNYCH I OPERACYJNYCH W OBSZARZE BADAŃ NAUKOWYCH |
||
Główny cel strategiczny ukierunkowany jest na wzmocnienie pozycji naukowej Uniwersytetu Zielonogórskiego na tle Uczelni w kraju oraz wzrost umiędzynarodowienia badań. |
||
Cele strategiczne |
Cele operacyjne |
|
B1 |
Doskonalenie jakości badań naukowych poprzez zwiększenie krajowej i międzynarodowej współpracy, wymiany wiedzy oraz doświadczeń |
[B1.1] Rozwój dyscyplin naukowych podlegających ewaluacji |
[B1.2] Dążenie do wzrostu liczby dyscyplin naukowych posiadających kategorię naukową A+, A, B+ |
||
[B1.3] Opracowanie systemu zapewnienia jakości badań naukowych |
||
[B1.4] Wzrost umiędzynarodowienia Uczelni w zakresie badań naukowych |
||
[B1.5] Rozwój międzynarodowej współpracy |
||
B2 |
Wzrost transferu wiedzy i technologii na rzecz gospodarki oraz społeczeństwa |
[B2.1] Wsparcie procesów ukierunkowanych na transfer wiedzy i technologii do gospodarki oraz społeczeństwa |
[B2.2] Wspieranie procesu pozyskiwania i realizacji projektów naukowych finansowanych z Narodowego Centrum Nauki, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki, Ministerstwa Edukacji i Nauki, Europejskiej Rady do Spraw Badań Naukowych, Programów Ramowych oraz projektów finansowanych przez instytucje zagraniczne albo organizacje międzynarodowe |
||
[B2.3] Aktualizowanie i upowszechnianie oferty świadczonych przez Uniwersytet usług badawczych, eksperckich i szkoleniowych |
||
[B2.4] Budowanie systemu wsparcia doradczego i transferu wiedzy |
||
[B2.5] Wspieranie prac B+R, wdrażania innowacji oraz dążenie do zapewnienia i dywersyfikacji źródeł ich finansowania |
||
[B2.6] Tworzenia warunków do rozwoju sieciowej współpracy nauki z biznesem sprzyjającej komercjalizacji wiedzy |
||
[B2.7] Rozwój działań innowacyjnych i wzrost liczby praw ochrony własności intelektualnej (patenty, wzory użytkowe) |
||
[B2.8] Uruchomienie bazy ekspertów, technologii, laboratoriów i aparatury badawczej |
||
[B2.9] Wspieranie działań na rzecz współpracy nauki i gospodarki |
||
[B2.10] Powiązanie badań naukowych z procesem kształcenia |
||
[B2.11] Rozwój krajowych i regionalnych inteligentnych specjalizacji |
||
[B2.12] Realizacja wspólnych przedsięwzięć badawczych z organizacjami gospodarczymi i społecznymi |
||
B3 |
Wzmocnienie potencjału i mobilności kadry naukowej |
[B3.1] Wzrost aktywności publikacyjnej pracowników w liczących się czasopismach oraz w monografiach ukazujących się w prestiżowych wydawnictwach krajowych i zagranicznych |
[B3.2] Wspieranie rozwoju kadry naukowej w uzyskiwaniu tytułów i stopni naukowych |
||
[B3.3] Realizacja programu rektorskich grantów na realizację projektów badawczych istotnych z punktu widzenia działalności naukowej Uniwersytetu |
||
[B3.4] Wzmacnianie kadry naukowej sektora B+R |
||
[B3.5] Intensyfikacja wymiany pracowników w ramach krajowych i międzynarodowych programów |
||
[B3.6] Opracowanie systemu motywującego pozwalającego na wzrost aktywności naukowej pracowników i zespołów badawczych |
||
[B3.7] Podniesienie aktywności naukowej zespołów badawczych |
||
[B3.8] Udział w seminariach naukowych, konferencjach oraz projektach krajowych i międzynarodowych |
||
[B3.9] Wzmocnienie potencjału kadrowego Uczelni poprzez rozwój naukowy własnej kadry oraz pozyskiwanie pracowników naukowych z innych ośrodków w kraju i zagranicą |
||
[B3.10] Zwiększenie liczby staży zagranicznych |
||
[B3.11] Zatrudnianie młodych pracowników badawczo-dydaktycznych i badawczych oraz wspieranie ich rozwoju naukowego |
||
B4 |
Rozwój infrastruktury naukowo-badawczej |
[B4.1] Wzmocnienie i rozwój infrastruktury na rzecz B+R |
[B4.2] Unowocześnienie bazy naukowej |
||
[B4.3] Wspieranie działalności uczelnianych ośrodków badawczych oraz Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości |
CELE STRATEGICZNE I OPERACYJNE W OBSZARZE RELACJI Z OTOCZENIEM
Umiejętne kształtowanie relacji Uniwersytetu Zielonogórskiego z otoczeniem pozwala realizować wspólne cele i uzyskiwać wartości ze współdziałania z partnerami publicznymi i prywatnymi, organizacjami non-profit, społeczeństwem obywatelskim oraz krajowymi i międzynarodowymi ośrodkami badawczymi i kulturowymi.
KARTA CELÓW STRATEGICZNYCH I OPERACYJNYCH W OBSZARZE RELACJI Z OTOCZENIEM |
||
Główny cel strategiczny ukierunkowany jest na budowanie wartościowych relacji z interesariuszami zewnętrznymi |
||
Cele strategiczne |
Cele operacyjne |
|
R1 |
Budowanie wartościowych relacji z krajowymi i międzynarodowymi podmiotami gospodarczymi, społecznymi oraz podmiotami kultury |
[R1.1] Rozszerzenie współpracy naukowej z przemysłem w zakresie prac wdrożeniowych i usług doradczych oraz budowa trwałych związków z gospodarką |
[R1.2] Nawiązywanie nowej i pogłębienie dotychczasowej współpracy z krajowymi i zagranicznymi uczelniami |
||
[R1.3] Promocja oferty kształcenia oraz działalności naukowej i artystycznej |
||
[R1.4] Udział Uniwersytetu w tworzeniu regionalnego systemu innowacji wspólnie z podmiotami wspierającymi innowacyjność, tj.: spółkami celowymi UZ, inkubatorami przedsiębiorczość, centrami transferu technologii i innymi ośrodkami B+R |
||
R2 |
Rozwijanie współpracy lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej |
[R2.1] Zwiększenie roli Uniwersytetu w kształtowaniu rozwoju społeczno-gospodarczego miasta Zielona Góra i województwa lubuskiego |
[R2.2] Rozwinięcie współpracy z władzami miasta oraz instytucjami, organizacjami, przedsiębiorcami |
||
[R2.3] Budowa partnerstw strategicznych z jednostkami samorządu terytorialnego oraz głównymi partnerami biznesowymi w regionie w sposób wykorzystujący szeroki zakres działalności naukowej Uczelni |
||
[R2.4] Wzrost zaangażowania przedstawicieli środowiska naukowego w rozwój społeczno-gospodarczy regionu |
||
[R2.5] Rozwój współpracy ze szkołami w województwie lubuskim i poza nim |
||
[R2.6] Rozwijanie współpracy transgranicznej i międzynarodowej |
||
R3 |
Kształtowanie tradycji akademickich, popularyzacja nauki i życia kulturalnego |
[R3.1] Zwiększenie otwartości na potrzeby interesariuszy zewnętrznych |
[R3.2] Wdrożenie inicjatyw na rzecz edukacji dzieci, młodzieży, osób aktywnych zawodowo i seniorów |
||
[R3.3] Współpraca z miastem Zielona Góra i samorządem na rzecz promowania miasta uniwersyteckiego |
||
[R3.4] Wzmacnianie wśród studentów i pracowników Uniwersytetu Zielonogórskiego aktywnych postaw obywatelskich, przedsiębiorczości i odpowiedzialności za sprawy społeczne |
||
[R3.5] Popularyzacja twórczości artystycznej oraz działalności kulturalnej poprzez organizację wydarzeń kulturalnych oraz wsparcie działań innych podmiotów w tym zakresie na zasadzie mecenatu |
||
[R3.6] Wzmocnienie tożsamości Uniwersytetu Zielonogórskiego |