Słowniczek terminów związanych z dostępnością
Audiodeskrypcja – słowny opis filmu, zdjęcia, dzieła sztuki służący osobom niewidomym i słabowidzącym.
Bariera – każda przeszkoda, która utrudnia lub uniemożliwia skorzystanie z usług, produktów, informacji czy miejsc.
Deklaracja dostępności – dokument zawierający opis dostępności instytucji publicznej i jej niedostępnych części. Umieszczana jest na stronie internetowej w wersji dostępnej.
Dostępność - możliwość skorzystania z usług, produktów, informacji i miejsc przez każdego w równym stopniu i każdym czasie.
Dostępność architektoniczna – wszystkie elementy, które tworzą daną przestrzeń i mają wpływ na łatwość poruszania się po niej, w tym: wnętrze budynku i jego otoczenie.
Dostępność cyfrowa – możliwość skorzystania ze stron internetowych i aplikacji mobilnych przez osoby ze szczególnymi potrzebami, np. napisy do filmów, audiodeskrypcja, poruszanie się po stronie bez myszy, tylko za pomocą klawiatury.
Dostępność informacyjno-komunikacyjna – możliwość komunikacji w sposób dostosowany do osób ze szczególnymi potrzebami, np. połączenie wideo z tłumaczem języka migowego lub możliwość skorzystania z pętli indukcyjnej.
Dostęp alternatywny – inny rodzaj wsparcia osoby ze szczególnymi potrzebami. Może polegać na pomocy innej osoby lub innej organizacji pracy urzędu. Wprowadza się go tam, gdzie nie można zastosować uniwersalnego projektowania i racjonalnego usprawnienia.
Ekstranet – wewnętrzna sieć komputerowa, która nie jest dostępna dla każdego na zewnątrz.
Interes faktyczny – potrzeba skorzystania z usług instytucji publicznej.
Język prosty – sposób pisania, na przykład pism urzędowych, tak, by były zrozumiałe dla wszystkich. Treść jest prosta i przejrzysta dla odbiorcy.
Osoby ze szczególnymi potrzebami – osoby, które muszą skorzystać z dodatkowych rozwiązań, aby uczestniczyć w życiu społecznym na równi z innymi. Ich potrzeby mogą wynikać z niepełnosprawności albo konkretnej sytuacji w określonym czasie.
Projektowanie uniwersalne – projektowanie rozwiązań (usług, produktów, informacji i miejsc) wygodnych i praktycznych dla wszystkich lub jak najszerszego grona użytkowników.
Przedstawiciel ustawowy – reprezentuje inną osobą, na przykład przy podpisywaniu umowy. Może to być rodzic, opiekun prawny, kurator.
Racjonalne usprawnienia – rozwiązania zapewniające dostępność, gdy nie jest możliwe projektowanie uniwersalne. Polegają na koniecznym, jak najprostszym, dostosowaniu rozwiązań w konkretnych sytuacjach. Ich celem jest, aby osoby ze szczególnymi potrzebami mogły korzystać z dóbr i usług, jak wszyscy.
Tekst łatwy do czytania i zrozumienia (ETR) – prosty sposób podawania informacji wraz z ilustracjami, które pomagają je zrozumieć (rysunki, zdjęcia, piktogramy). Korzystają z niego szczególnie osoby z niepełnosprawnością intelektualną, ale też niektóre osoby w spektrum autyzmu, z dysleksją, osoby starsze, chore na choroby otępienne, niesłyszące, imigranci.
WCAG – skrót od angielskiej nazwy Web Content Accessibility Guidelines. Jest to zbiór zasad dla twórców stron internetowych, który określa warunki dostępności stron i aplikacji dla osób ze szczególnymi potrzebami zgodne z WCAG 2.1.