Uniwersytet Zielonogórski dąży do wdrażania najwyższych standardów mających na celu zapewnienie równego traktowania wszystkich członków wspólnoty. Przeciwdziałanie dyskryminacji służy kształtowaniu postaw obywatelskich, jest elementem społecznej odpowiedzialności nauki oraz sprzyja tworzeniu gospodarki opartej na innowacjach. Wszelkie działania noszące znamiona mobbingu czy molestowania nie są tolerowane. Uniwersytet Zielonogórski wspiera inicjatywy sprzyjające budowaniu pozytywnych relacji w całej społeczności akademickiej.
Od 30.11.2021 r. na Uniwersytecie Zielonogórskim obowiązuje Regulamin przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji, który nie tylko ustala zasady prewencji, ale zawiera procedurę skargową. Celem jej wprowadzenia jest ochrona pracowników, studentów, doktorantów, uczestników studiów podyplomowych przed wystąpieniem dyskryminacji oraz w przypadkach wystąpienia tych zjawisk.
Zgodnie z Regulaminem przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji na Uniwersytecie Zielonogórskim zgłoszenie mobbingu lub praktyk o charakterze dyskryminacyjnym (w tym noszących znamiona molestowania, molestowania seksualnego lub mowy nienawiści) polega na złożeniu pisemnej skargi, która powinna być skierowana do Rektora UZ.
Skarga powinna zawierać co najmniej następujące elementy:
1) imię i nazwisko osoby wnoszącej skargę, zajmowane stanowisko służbowe/kierunek studiów/określenie studiów doktoranckich/studiów podyplomowych, miejsce zamieszkania oraz w razie ustanowienia pełnomocnika – imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania lub adres siedziby pełnomocnika,
2) wskazywać z imienia i nazwiska (jeśli są znane) osobę lub osoby, które według wiedzy wnoszącego skargę są sprawcami mobbingu lub zachowań dyskryminujących,
3) opisywać stan faktyczny,
4) określać, do jakich konkretnie działań lub zaniechań się odnosi,
5) przytoczenie wszelkich istotnych okoliczności i dowodów na ich poparcie,
6) datę oraz podpis osoby wnoszącej skargę lub jej pełnomocnika.
Wniesienie skargi lub bycie świadkiem w danej sprawie nie może być podstawą niekorzystnego traktowania danej osoby lub osób, a także nie może powodować jakichkolwiek negatywnych konsekwencji. Osoba wnosząca skargę może zażądać utajnienia swoich danych osobowych. Skargi anonimowe nie będą rozpatrywane.
Skargę rozpatruje specjalnie powołana Komisja we współpracy z Pełnomocnikiem ds. Równego Traktowania. Czynności podejmowane przez Komisję:
1) Komisja zobowiązana jest do przekazania skargi do Pełnomocnika celem uzyskania stanowiska Pełnomocnika, który sporządza je w terminie 7 dni od otrzymania skargi od Komisji,
2) Komisja jest zobowiązana wysłuchać wszystkie osoby zainteresowane,
3) jeżeli w toku postępowania zaistnieje konieczność wysłuchania świadków, Komisja wzywa ich na posiedzenie, a każdy świadek podpisuje zobowiązanie o zachowaniu w tajemnicy wszelkich faktów i okoliczności, z którymi zapoznał się w trakcie postępowania,
4) po wysłuchaniu wyjaśnień osoby wnoszącej skargę, osoby wskazanej jako sprawca, ich ewentualnych pełnomocników i zawnioskowanych przez te osoby świadków oraz po przeprowadzeniu postępowania dowodowego, Komisja podejmuje zwykłą większością głosów decyzję co do zasadności rozpatrywanej skargi.
Komisja powinna rozpatrzyć skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu 30 dni od jej wpływu. Protokół z postępowania Komisji przekazywany jest w terminie trzech dni Rektorowi, osobie wnoszącej skargę i osobie wskazanej jako sprawca mobbingu lub dyskryminacji. Na podstawie przekazanego protokołu Rektor podejmuje decyzję w sprawie zastosowania środków przewidzianych przepisami prawa pracy, prawa karnego lub ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.