Uniwersytet Zielonogórski aktywnie kształtuje swoją kulturę organizacyjną, uwzględniając zarówno aktualne wzorce promowane w szkolnictwie wyższym, jak i tradycje klasycznego uniwersytetu. Aktualnie realizowany jest Plan Równości Płci na lata 2022 – 2024.
Misją Uczelni jest tworzenie społeczeństwa opartego na wiedzy i kształtowanie kapitału społecznego jako dobra wspólnego sprzyjającego efektywności działań na rzecz rozwoju regionu, gospodarki i społeczeństwa. Wśród społecznych celów strategii rozwoju wyróżnia się wzmacnianie wśród osób studiujących i pracujących na Uczelni aktywnych postaw obywatelskich, przedsiębiorczości i odpowiedzialności za sprawy społeczne. Jest to ściśle powiązane z kwestią równego traktowania, ponieważ występowanie nierówności i dyskryminacji w relacjach społecznych ma negatywny wpływ zarówno na jakość prowadzonych badań naukowych i zajęć dydaktycznych, jak i możliwości samorozwoju w sferze osobistej i zawodowej osób tworzących społeczność akademicką. Ponadto, swobodny i równy dostęp do całościowej oferty Uniwersytetu Zielonogórskiego to jeden z warunków jego harmonijnego rozwoju.
Plan Równości Płci na Uniwersytecie Zielonogórskim jest też powiązany z podstawą prawną programu ramowego Unii Europejskiej do spraw badań naukowych i innowacji Horyzont Europa na lata 2021 – 2027, w której zwraca się szczególną uwagę na działalność wspierającą równość płci w badaniach i innowacjach.
Plan Równości Płci na Uniwersytecie Zielonogórskim (2022 - 2024)
Raport 2023 zawiera następujące informacje:
Raport 2024 to kontynuacja diagnozy reprezentacji płci w strukturach uniwersyteckich. Analiza danych za 2023 rok obejmuje w szczególności:
Badania sondażowe 2023 – 2024 to prezentacja wyników sondaży przeprowadzonych w ramach realizacji Planu Równości Płci w trzech obszarach monitorowania:
Raport podsumowujący zawiera najważniejsze ustalenia, wnioski i rekomendacje dotyczące najważniejszych obszarów monitorowania zmian:
Ukończyła Wydział Melioracji i Inżynierii Środowiska Akademii Rolniczej we Wrocławiu na kierunku geodezja i kartografia. W 2006 r. uzyskała stopień doktora, a w 2013 – doktora habilitowanego nauk technicznych w dyscyplinie geodezja i kartografia. Z Uniwersytetem Zielonogórskim związana jest od 1999 r. W latach 2016-2019 była prodziekanem ds. nauki Wydziału Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska, a od 2019 do 2020 – dyrektorem Instytutu Budownictwa oraz przewodniczącą rady dyscypliny naukowej inżynieria lądowa i transport, a w latach 2020-2023 – prorektorem ds. współpracy z gospodarką.
Jest autorką lub współautorką monografii oraz podręczników, a także ponad 130 publikacji z zakresu wykorzystania sztucznej inteligencji do rozwiązywania zagadnień z geodezji inżynieryjnej oraz zastosowań AI w budownictwie, planowaniu przestrzennym i inżynierii środowiska. W obecnej kadencji zasiada w Komitecie Geodezji Polskiej Akademii Nauk, Stowarzyszeniu Geodetów Polskich oraz Polskim Związku Inżynierów i Techników Budownictwa.
Od początku pracy zawodowej współpracuje z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Jest autorką i współautorką kilkudziesięciu ekspertyz z zakresu pomiarów przemieszczeń i odkształceń obiektów budowlanych. Kierowała projektami realizowanymi wspólnie z przemysłem. Jest współautorką zgłoszeń patentowych oraz wzorów użytkowych krajowych i europejskich. Posiada uprawnienia zawodowe z zakresu geodezyjna obsługa inwestycji.
Prof. dr hab. inż. Maria Mrówczyńska odpowiada w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego za sprawy dotyczące innowacji i rozwoju oraz organizacji uczelni, kształcenia i spraw studenckich.
Plan Równości Płci jest promowany od 2022 roku w mediach akademickich oraz na spotkaniach całej społecznosci Uniwersytetu Zielonogórskiego. V Uczelniane Forum Jakości Kształcenia, które odbyło się 6 czerwca 2022 roku, zostało w całości poświęcone kwestiom związanym z równym traktowaniem. Wyniki badań sondażowych dotyczących dyskryminacji są także omawiane podczas corocznego Międzynarodowego Dnia Tolerancji.